MIC Kaercher pre každé ročné obdobie
Upratané vo firme

Pre samosprávy máme odpovede a riešenia

Novela zákona o pozemných komunikáciách naložila na plecia samospráv novú povinnosť – starať sa o čistotu všetkých chodníkov v zastavanom území. Podľa reakcií zástupcov miest a obcí to bola zmena spojená s dostatočne včas naplánovanými výdavkami. Ako im môže pomôcť KÄRCHER, vysvetľuje Juraj Mikulášik, Manažér predaja pre cieľovú skupinu BSC/Retail.

Aké signály dostávajú naši obchodníci od samospráv po uvedení tejto novely do života?


Častokrát nevedia presne ako sa s novou situáciou popasovať, najmä preto, že s tým dostatočne včas nepočítali v rozpočte. Majú novú zodpovednosť, ale bez dostatočnej finančnej kompenzácie zo strany štátu. Znásobili sa dopyty, pýtajú sa na naše riešenia a stroje MC a MIC. Sú starostovia, ktorí počítajú, že to bude veľká investícia, ale sú aj takí, čo očakávajú rýchle riešenie s minimálnou investíciou. Niektoré samosprávy si údržbu zabezpečujú vlastnými silami, iné cez externé spoločnosti. Mnohé samosprávy však nemajú ľudské ani technické kapacity. Hovoríme o investíciách, ktoré zväčša presahujú 50 tisíc eur a na také sumy je potrebný dostatočný čas na prípravu. Pomoc preto musí byť cielená na každú samosprávu individuálne, takpovediac na mieru. My sa im budeme snažiť pomôcť nielen pri konfigurácii strojov a výbere vhodných nadstavieb, ale aj pri nastavení čo najvhodnejšej formy financovania.

Z akých východísk by obchodníci mohli vychádzať?


V našej krajine má manuálne čistenie chodníkov tradíciu, lenže doba sa mení. Populácia starne, pracovnej sily je čoraz menej a preto všetko, čo sa dá, sa automatizuje. Občanom novela zákona pomohla, ale samosprávam pribudli do starostlivosti kilometre, až desiatky kilometrov plôch. Na to treba stroj, ktorý je výkonný, ale aj kompaktný, pretože väčšinou ide o chodníky a úzke priestory.
Samosprávy si to riešia väčšinou vo vlastnej réžii, niektoré sa o techniku aj delia. Ale už upúšťajú aj od toho buď z dôvodu sťaženej okamžitej dostupnosti strojov, alebo spoločnej zodpovednosti za stav stroja. Samosprávy musia nanovo kalkulovať, či sa im viac oplatí zabezpečovať údržbu vo vlastnej réžii, alebo externe. Lacné to nie je ani pre externé firmy, musia sa na nové objemy prác pripraviť.
Náročné je to aj so samotným financovaním. Mnohé obce sa nevedia prehrýzť cez obrovskú byrokraciu eurofondov, nevedia sa ani dostať k štátnym peniazom, napríklad kvôli dlhom na odvodoch. My im vieme poskytnúť finančný alebo operatívny lízing, či dlhodobý nájom.

Čo by si mali samosprávy i externé firmy ujasniť pred nákupom komunálnej techniky a na čo by ich obchodníci mali upozorniť?


Už dlhšiu dobu si všímame, že dnes je v rámci tendrov hlavným parametrom cena. Aby mali samosprávy z nákupu dlhodobý úžitok, mali by prihliadať najmä na kvalitu, referencie a samozrejme záručný a pozáručný servis. Na základe vlastnej skúsenosti vidím, že len málokedy zákazníka zaujíma referencia či test zariadenia pred nákupom. Hlavný parameter je cena, tie ostatné majú oveľa nižšiu váhu. Ak hľadajú najlepší pomer cena/kvalita, alebo „hodnotu za peniaze“, Kärcher patrí medzi správnu voľbu. Ak však rozhoduje najnižšia cena, neskôr príde vytriezvenie v podobe dodatočných investícií do položiek, s ktorými nerátali, alebo prerobia na servise, či samotnej efektivite stroja. Napríklad po zistení, že ich dodávateľ si do nákladov na servisné úkony započíta cestu hoci zo vzdialenosti 300 km. A to zakaždým, čo príde… Stáva sa tiež, že zástupcovia samospráv vytendrujú vozidlo, ktoré naživo nevideli a potom sú zaskočení výsledkom.
Nemyslia na údržbu, hoci tvorí významnú časť životnosti vozidla. Pri pravidelnej a odbornej údržbe sa životnosť strojov môže predĺžiť o stovky, či tisícky motohodín. Preto sa k vozidlám snažíme uzavrieť aj servisnú zmluvu. Ovládať vozidlo je jednoduché, posádku zaškolíme veľmi rýchlo. No samotný mechanizmus je veľmi zložitý a preto sa musí servisovať odborne. Našou výhodou je, že servisom máme pokryté celé Slovensko a v cene vozidla vieme poskytnúť adekvátnu podporu.

Kärcher teda pomôže hneď na začiatku a zákazníkov neopúšťa ani po zrealizovaní obchodu.


Presne tak. Zákazníkom pomáhame ujasniť si, čo vlastne potrebujú. Mestá a obce navštívime a ponúkneme im riešenie presne na mieru podľa rozsahu a sezónnosti prác. Prezrieme si terén, kde si všímame prírodné prekážky, ale aj mobiliár, dopravné značky a stĺpy elektrického vedenia a osvetlenia, pretože to je pre pohyb techniky dôležité. Okrem návrhu vhodného vozidla, nadstavby a doplnkového náradia preberieme aj možnosti financovania. Čím viac informácií nám samosprávy poskytnú, tým vhodnejšiu ponuku im vieme vyskladať. Obsluhu samozrejme zaškolíme, ale pre zákazníkov z tohto segmentu tiež dvakrát ročne organizujeme školenia MIC Days. Prvé tohtoročné školenie bude 19. septembra v Nitre, ďalšie v Ladomerskej Vieske. Tam sa budú môcť starostovia a primátori bližšie oboznámiť s našimi vozidlami, nadstavbami a príslušenstvom.
V tomto období pripravujeme v rámci zákazníckej podpory aj videonávody, kde zákazníci uvidia názorné ukážky obsluhy vozidiel, nadstavieb a príslušenstva. Videá poslúžia aj samosprávam, keď napríklad nejaký pracovník ochorie, alebo odíde a niekto nový ho musí nahradiť. Za kľúčové však považujeme školenia pre našich viac ako 200 predajcov, pretože oni sú so zákazníkmi v priamom kontakte.

Na čo sa zákazníci z komunálnej sféry najviac pýtajú?


Veľa otázok sa týka prašnosti vozidiel. Naše vozidlá spĺňajú najvyššiu triedu certifikátov v rámci Európskej únie, ich prašnosť je veľmi malá. Pýtajú sa, ako často treba tankovať. Naše vozidlá dokážu pracovať bez prerušenia 8-10 hodín, pokryjú teda celú pracovnú zmenu. Zaujíma ich, či môžu osadiť pluh zo starého vozidla na nové. Vo väčšine prípadov áno. Ak ide hydraulika na hydrauliku, je to už len o spojkách. Pýtajú sa na stabilitu vozidla, pretože spravidla nemajú skúsenosti s „kĺbovkami“. Tiež, či vozidlo polieva kvety (samozrejme 🙂 a či by im nestačilo malé vozidlo. To je vec nákladov na čas, obsluhu a veľkosti plochy. Malý stroj nepokryje potreby mesta. Regionálne rozdiely sú výrazné najmä v zime, na horách sa sneh drží dlhšie. Na základe tohto faktora vieme postaviť auto s výkonnejším motorom, frézou, reťazami a pod.
Obsluhu zaškolíme aj v oblasti správneho posypu, či už ide o inertný posyp, soľ, soľanku alebo ich kombinácie, aby bol účinok čo najvyšší. Záleží na predpovedi počasia, teplote, rosnom bode, ale aj povrchu. Naše materiály sa môžu použiť aj na historické dlažby bez toho, aby ich poškodili.

Koncept smart city je teraz veľmi moderný. Akú odpoveď má Kärcher na tento trend?


Mestá s obľubou zbierajú dáta a čo môžu, sledujú nadiaľku, alebo automatizujú. Naše vozidlá majú zabudovaný GPS modul. Vďaka aplikácii a softvéru Kärcher fleet môžu poverené osoby sledovať nielen presný pohyb mechanizmov, ale aj mieru vyčistenia a ďalšie parametre. Napríklad motohodiny – kedy začala a skončila práca. Sme inovatívni a ponúkame čoraz lepšiu užívateľskú prívetivosť a „smart“ riešenia. Napríklad dávkovanie posypu podľa terénu i rýchlosti. Vozidlo si zapamätá trasu, vie, kedy ide hore kopcom, kedy dolu kopcom, kde je zákruta, kde je zastávka autobusu a kde presne má „prihodiť“